Varför hjälmen är din viktigaste investering

I motorsportens adrenalinstinna värld, där hastigheterna är höga och marginalerna små, finns det ingen utrustning som är viktigare än hjälmen. Den är inte bara ett krav i reglementet, utan din absolut främsta livförsäkring när du sitter bakom ratten eller på hojen. Att välja rätt hjälm är en investering i din personliga säkerhet och ditt välbefinnande på banan eller i specialsträckan. Dagens hjälmar är resultatet av årtionden av forskning och utveckling, ständigt på jakt efter den perfekta balansen mellan maximalt skydd och optimal prestanda.

Förstå säkerhetsdjungeln – FIA och Snell

FIA-standarder i Europa

När vi pratar om säkerhet inom motorsport kommer vi snabbt in på begreppet ’homologering’. Tänk på det som en kvalitetsstämpel, en garanti för att hjälmen har genomgått tuffa tester och uppfyller specifika, internationellt erkända säkerhetskrav. De två stora namnen här är FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) och den amerikanska Snell Memorial Foundation. Även om båda sätter höga standarder, är det FIA-homologeringen som väger tyngst och är mest relevant för oss som tävlar eller kör på bana i Europa.

Vilken FIA-märkning gäller för dig?

Det finns olika nivåer av FIA-godkännanden. En vanlig och mycket gångbar standard är FIA 8859-2015. Denna märkning hittar vi ofta på så kallade ’Premium hjälmar’ och den är avsedd för tävlingar där ett HANS- eller FHR-skydd (Frontal Head Restraint – mer om det senare) är obligatoriskt. Det är en bred standard som accepteras i de flesta sammanhang i Europa.

För de som tävlar på högre nivåer, eller helt enkelt vill ha det absolut bästa skyddet, finns FIA 8860-2018. Denna standard representerar en högre säkerhetsnivå och ställer ännu tuffare krav på hjälmens förmåga att absorbera energi och motstå penetration. Testerna är mer omfattande och standarden är globalt erkänd.

Allra högst upp på säkerhetsskalan hittar vi FIA 8860-2018 ABP (Advanced Ballistic Protection). Denna relativt nya standard adderar ytterligare tester för att säkerställa skydd mot inträngande föremål, vilket kan vara relevant i vissa extremt utsatta motorsportgrenar. Det är den mest rigorösa standarden som finns idag. En bra sak att veta är att dessa FIA-standarder (8859-2015, 8860-2018 och 8860-2018 ABP) i nuläget (2025) inte har något utgångsdatum, så länge hjälmen är i gott skick. Du kan läsa mer om FIA-homologeringar för att fördjupa dig.

Själva FIA-märkningen hittar du oftast på en etikett på insidan av hjälmen, vanligtvis under stoppningen vid ena tinningen eller i nacken. Kontrollera alltid vilka krav som gäller för just det mästerskap eller den serie du tänker delta i – ibland krävs en specifik standard som FIA 8860.

Hjälmens uppbyggnad – material och passform

Material som gör skillnad

Moderna motorsporthjälmar är tekniska underverk. Materialvalet är avgörande för både skyddsförmåga och komfort. Kolfiber är ett vanligt förekommande material i premiumsegmentet, känt för sin otroliga styrka i förhållande till sin låga vikt. Tillverkare använder ofta egna avancerade teknologier, som exempelvis ’High Tensile Carbon’ och ’PURO Tech’ som vi ser hos Stilo, för att pressa gränserna ytterligare och skapa extremt lätta men samtidigt superstarka skal. Du kan utforska olika hjälmar för att se materialspecifikationer.

Varför är låg vikt så viktigt? Jo, en lättare hjälm minskar belastningen på nackmusklerna, vilket leder till mindre trötthet och bättre koncentration under långa race eller specialsträckor. För att optimera både passform och vikt använder många tillverkare, som Stilo, flera olika skalstorlekar. Istället för att bara justera tjockleken på innerfodret i en ’one-size-fits-most’-skal, kan de erbjuda en hjälm som är proportionerlig till huvudstorleken, vilket ger bättre viktfördelning och högre komfort.

Passform är A och O

En hjälm kan ha världens högsta säkerhetsklassning, men om den inte sitter rätt på ditt huvud gör den inte sitt jobb fullt ut vid en olycka. Dessutom är en felaktigt sittande hjälm obekväm och kan bli ett störningsmoment. Passformen är helt avgörande för både säkerhet och komfort.

Hur vet du då att hjälmen sitter rätt? Den ska sitta tajt och ombonat runt hela huvudet, utan att klämma eller skapa obehagliga tryckpunkter. Var särskilt uppmärksam på pannan och tinningarna. När du har hjälmen på dig och spänt hakbandet, prova att vrida hjälmen försiktigt från sida till sida och upp och ner. Hjälmen ska då följa med huvudets rörelser, och din hud i pannan och på kinderna ska röra sig med hjälmen. Den får absolut inte glappa eller kunna roteras fritt på huvudet. Ett bra tips är att behålla hjälmen på i butiken i minst 5-10 minuter för att känna efter om några tryckpunkter uppstår när du vant dig lite.

Ventilation för fokus och komfort

Att hålla huvudet kallt är inte bara ett talesätt inom racing – det är bokstavligt talat viktigt. God ventilation i hjälmen hjälper till att transportera bort värme och fukt, vilket håller dig svalare, mer fokuserad och minskar risken för att visiret immar igen. Moderna hjälmar har ofta sofistikerade ventilationskanaler och luftintag som är designade för att maximera luftflödet.

Anpassa hjälmen efter din motorsportgren

Visir och siktfält

Beroende på vilken typ av motorsport du ägnar dig åt, ställs olika krav på hjälmens utformning. Förare i formelbilar eller andra fordon med öppen cockpit behöver oftast en integralhjälm (full-face) som skyddar hela ansiktet mot fartvind, smuts och eventuella föremål. Rallyförare i täckta bilar kan ibland föredra en öppen hjälm för bättre sikt åt sidorna och enklare kommunikation, även om integralhjälmar blir allt vanligare även där. För offroad-körning finns speciella ’Raid’-modeller som är designade för att användas med goggles istället för ett fast visir.

Oavsett typ är ett brett och klart siktfält avgörande för att snabbt kunna uppfatta vad som händer på banan eller i terrängen. Hjälmtillverkare arbetar ständigt med att förbättra sikten. Ett exempel är Stilo Venti WRX Dirt ZERO 8860, som har en betydligt större visiröppning jämfört med tidigare modeller, vilket ger föraren bättre periferiseende – något som är guld värt när det går undan.

Kommunikation – Intercom

I vissa grenar, framför allt rally där kommunikationen mellan förare och kartläsare är kritisk, är ett integrerat kommunikationssystem (intercom) nästan ett måste. Många moderna hjälmar är antingen förberedda för eftermontering av intercom eller levereras med systemet helt integrerat från fabrik. Exempelvis är Stilos Venti-serie ofta utrustad med deras WL-system som stöder både trådlös och kabelansluten kommunikation. ’Turismo’-versioner av hjälmar kan ha mikrofon och hörlursanslutning inbyggt för smidig anslutning till bilens system.

Nackskyddsfästen (HANS/FHR)

Du har säkert sett de karaktäristiska nackskydden som formel 1-förare och många andra använder. Dessa kallas HANS (Head and Neck Support) eller FHR (Frontal Head Restraint) och är designade för att kraftigt minska risken för allvarliga nack- och skallbasskador vid en frontalkrock. För att kunna använda ett sådant skydd måste hjälmen ha godkända fästpunkter, så kallade HANS-clips eller HANS-posts. På hjälmar som uppfyller FIA 8859-2015 eller högre standarder är dessa fästen i princip alltid standardmonterade.

Utöver standardfästena finns det också smarta tillval som kan öka säkerheten ytterligare. Vissa tillverkare erbjuder till exempel snabbkopplingssystem för kindkuddarna eller hakbandet, som Stilos M61 Quick Release-system. Detta kan underlätta för räddningspersonal att säkert ta av hjälmen vid en eventuell nödsituation.

Sammanfattning – Ditt huvud är värt det bästa

Att välja rätt hjälm är som du märker en process som kräver lite eftertanke. Det handlar om att förstå säkerhetsstandarderna, identifiera behoven för just din motorsportgren, hitta rätt material och funktioner, och framför allt – att säkerställa en perfekt passform. Kompromissa aldrig med säkerheten. Se till att hjälmen har rätt FIA-homologering för det du ska göra och att den sitter bekvämt. Kom ihåg att hjälmen inte bara är en obligatorisk pryl, det är den enskilt viktigaste investeringen du kan göra i din egen säkerhet när vi ägnar oss åt det roligaste som finns – motorsport!